lauantai 5. huhtikuuta 2014

Mietteitä pillipysähdyksestä

Olin juuri Pasi Pöppösen NOME koulutusta seuraamassa ja siinä tuli puhetta pillipysähdyksen opettamisesta. Olen ehkä analysoinut tuon liikaa aikoinaan. Olen ollut sitä mieltä että koira ei osa mieltää sen pysähtymiseksi jos sen opettaa niin että kulkee koira sivulla ja viheltää piip ja koira istuu, ns istumisen kautta.Olen ehkä ajatellut liikaa sen liikkeenä että hei huomio minulla on nyt asiaa sinulle eikä niin että pillipysähdys on niin että keskeytä mitä teet ja kuuntele eli istu. Mutta miksi ei opettaa istumisen kautta mutta ilman että koira on sivussa??  No minun täytyy miettiä miten minä tuon opetan hyvissä ajoin ennen kuin minulle  tulee joskus uusi koira.

Murulle hankittu uusi lampaan talja Kaisa Hilskalata (hänellä lampola) ihanan värinen ruskeat eri sävyt melkein saman värinen kuin Muru!


1 kommentti:

  1. Olen myös miettinyt, että miten lähden sitten joskus Oivalle opettamaan pillillä istumista. Eikö se idea nomessa ole, että voin pysäyttää koiran kauempana minusta (se pysähtyy, kääntyy minuun päin ja istuu) ja ohjata sitä pysäytyksen jälkeen? Ajattelin, että teen samalla lailla kuin istu sanankin opettamisessa, eli ohjaan koiran (pienellä) käsiavulla istumaan ja kun on istahtamassa niin vihellän pilliin. Kun osaa istua lähellä, alan pikkuhiljaa viheltää koiran ollessa kauempana ja myös niin, että se on eri suunnissa minuun nähden. Ja tietty sitten myös keston rakentamista paikallaan istumiseen. Olenko ajatellut asian oikein? Tarvitaanko pillillä istumista myös joissain muissa tilanteissa? Nää nome jutut on mulle niin vieraita etten osaa ajatella missä kaikessa sitä istumista tarvitaan. Tietty sen täytyy istua myös seuratessa kun pysähdyn, mutta se on eri asia? Me ollaan menossa AN pentudamikurssille nyt keväällä Oivan kanssa.

    VastaaPoista